Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe, czyli endodoncja, polega na całkowitym usunięciu miazgi zębowej. To właśnie w miazdze mieszczą się bakterie, które produkują toksyny. Miazga jest galaretowatą substancją zawierającą naczynia krwionośne i limfatyczne, komórki oraz nerwy. Stomatolog powinien oczyścić wnętrze zęba i dokładnie odkaża, a następnie wypełnia całkowicie biozgodną substancją. Zabieg ten to ostateczny sposób na uratowanie przed ekstrakcją zęba

Czy leczenie kanałowe boli?

Endodoncja polega na usunięciu nerwów, co wiąże się z dużym dyskomfortem oraz silnym bólem w trakcie zabiegu. Obecnie rynek stomatologiczny oferuje szeroką gamę znieczuleń, dzięki czemu zabieg ten można przeprowadzić bezboleśnie. Tylko w niektórych przypadkach znieczulenie nie jest możliwe. Dotyczy to w szczególności pacjentów z cukrzycą, astmą lub epilepsją, którzy dodatkowo zmagają się z ostrym stanem zapalnym przyzębia.

Czego nie można robić po zabiegu?

Ząb wyleczony kanałowo należy traktować tak samo, jak pozostałe. Oczywiście bezpośrednio po wizycie u stomatologa należy powstrzymać się od jedzenia i picia, do momentu aż znieczulenie przestanie działać. Z jedzenie twardych produktów najlepiej zrezygnować do czasu całkowitej odbudowy korony zęba (zalecany czas: 30 dni), bądź nagryzać je drugą stroną jamy ustnej

Zdaniem naszego eksperta

Wojciech Frączak

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Czy ząb po leczeniu kanałowym jest martwy?

Tak, ząb który zostaje zakwalifikowany do leczenia endodontycznego z racji samej definicji jest zębem martwym. Pozbawiony jest on nerwów oraz naczyń krwionośnych i limfatycznych. Nie posiada przez to zdolności do obrony oraz regeneracji tkanki, dlatego też ten zabieg może być jedynym sposobem na uratowanie zęba.

Czy ząb po leczeniu kanałowym boli?

Gdy po udanym zabiegu, wychodzimy od naszego dentysty to nie odczuwamy bólu czy dyskomfortu. Dzieję się tak dlatego, że działa jeszcze znieczulenie. Później niestety zarówno ząb, jak i okolice zęba, dziąsła mogą boleć. Najczęściej ból po leczeniu kanałowym trwa około 3 dni. U niektórych pacjentów może on jednak potrwać do 3 tygodnia. Jeżeli silny ból utrzymuje się dłużej, może to oznaczać, że wystąpiły powikłania i należy się udać z powrotem do dentysty. Może się okazać, że tkanka została niedokładnie usunięta

Ząb boli po leczeniu kanałowym – co zrobić?

Jak już wiemy ząb po leczeniu kanałowym może boleć, a nawet musi. Jakie są sposobu na ból? Złagodzić ból można za pomocą płukanek z ziół o przeciwzapalnym działaniu, takich jak szałwia lub rumianek. Pomóc można sobie też zimnym okładem przykładanym na skórę twarzy w okolicy zęba przez ręcznik (żeby skóra nie uległa odmrożeniu). Chłodny kompres zmniejsza opuchliznę i przyspiesza regenerację tkanek, z kolei naturalne wyciągi roślinne działają kojąco i antybakteryjnie Każdy może mieć swoje własne sposoby na ból zęba. Takie zabiegi należy wykonywać 2-3 razy dziennie.

Jeżeli dolegliwości bólowe nie ustępują, można zastosować też leki przeciwbólowe w formie doustnej bądź pod postacią żelu do stosowania miejscowego. Najlepiej to jednak skonsultować z lekarzem, który w zależności od stanu zdrowia pacjenta i rozległości przeprowadzonego zabiegu może zastosować również antybiotyk. Po zabiegu profilaktycznie, należy unikać gryzienia i żucia po stronie leczonego zęba w celu zminimalizowania bólu.

Jeżeli po 3 tygodniach od zabiegu dalej występuje ból przy nagryzaniu, powinno się unikać naciskania, nagryzania, ponieważ może ono wpłynąć na zaostrzenie się stanu zapalnego. W takim przypadku niezbędna jest wizyta u dentysty w celu skorygowania wysokości wypełnienia.

W przypadku, gdy ząb boli dlatego, że leczenie kanałowe się nie powiodło, przeprowadza się reendo, czyli leczenie kanałowe wtórne. Kanał trzeba ponownie otworzyć, opracować chemicznie i mechanicznie, a na koniec szczelnie wypełnić i zamknąć.

Kiedy bezwzględnie zgłosić się z bólem do lekarza?

Aby dolegliwości szybko ustąpiły, należy stosować się do zaleceń pozabiegowych dotyczących higieny jamy ustnej i leków przeciwbólowych. Ból zęba po leczeniu kanałowym utrzymuje się dłużej niż powszechnie przyjęty okres 3 tygodni lub nasila się i zmienia charakter oraz kiedy pojawiają się dodatkowe dolegliwości nie tylko za strony zębów, należy bezwzględnie zgłosić się do lekarza. Szczególnie niepokojące może być sączenie się dziąsła i pęcherze na jego powierzchni, rozchwianie zęba, Może też dokuczać złe samopoczucie, podwyższona temperatura, brak apetytu czy ospałość.

Ile wytrzyma ząb po leczeniu kanałowym

Ząb powinien służyć pacjentowi do końca. Oczywiście gdyby pojawił się np. ból zęba przy nagryzaniu, należy koniecznie umówić się na wizytę u stomatologa