Czy pęknięty ząb leczony kanałowo może być uratowany?

Pęknięty ząb to zawsze problem. Taki kłopot może dotyczyć również zębów leczonych kanałowo. Co zrobić w takiej sytuacji?

Pęknięty ząb po leczeniu kanałowym – co warto wiedzieć?

Pęknięcie zęba, który przeszedł leczenie kanałowe, nie przejawia się w dokładnie taki sam sposób, jak pęknięcie zwykłego zęba. Ponieważ taki ząb jest już pozbawiony miazgi, to przy pęknięciu nie występuje ból zęba. Nie oznacza to jednak, że obywa się w ogóle bez bólu, ponieważ może on być odczuwalny w tkankach otaczających ząb. Ból może pojawiać się podczas gryzienia i żucia. Może również pojawić się nadwrażliwość na słodkie pokarmy i zmiany temperatury. Charakterystycznym objawem jest też obrzęk wokół zęba.

Jakie mogą być przyczyny pęknięcia zęba po leczeniu kanałowym?

Najczęściej do pęknięcia po leczeniu kanałowym dochodzi na skutek mniejszej wytrzymałości zęba. Endodoncja zajmuje się zębami, które już same w sobie są w znacznym stopniu zniszczone, a przeprowadzenie leczenia kanałowego, czyli pozbawienie ich miazgi, jeszcze bardziej obniża ich wytrzymałość. Z tego powodu nawet przy całkowicie prawidłowo przeprowadzonym leczeniu kanałowym ząb staje się bardziej kruchy i zwiększa się ryzyko jego pęknięcia.

Czy pęknięty ząb po leczeniu kanałowym można uratować?

W wielu przypadkach tak, ale to zależy od konkretnego przypadku. Ratowanie zęba ma największe szanse powodzenia, gdy pęknięcie dotyczy jedynie części koronowej. Wówczas może wystarczyć samo założenie nowego wypełnienia.

Inaczej jest przy większych pęknięciach. Jeżeli korzeń pozostał nienaruszony, można przy odbudowie wzmocnić ząb za pomocą wkładu koronowo-korzeniowego, a na nim osadzić koronę protetyczną.

Niestety nie zawsze możliwe jest uratowanie pękniętego zęba, szczególnie jeżeli pęknięcie sięga poniżej linii dziąsła. W niektórych przypadkach jedynym rozwiązaniem jest usunięcie zęba. W takie sytuacji warto pomyśleć o uzupełnieniu powstałej w ten sposób luki, ponieważ nawet brak jednego zęba ma niekorzystny wpływ na zdrowie jamy ustnej. Przyczynia się do przemieszczania pozostałych zębów i ich przechylania się w stronę luki (to tak zwany efekt Godona), zaniku kości szczęki lub żuchwy i postarzenia twarzy.

Dobrym sposobem na uzupełnienie brakującego zęba jest zastosowanie implantu. To tytanowy element wszczepiany w kość, który integruje się z tkanką kostną i w ten sposób uzyskuje potrzebną stabilność, co pozwala mu zastąpić naturalny korzeń zębowy. Na implancie następnie mocuje się koronę protetyczną, która wiernie odwzorowuje naturalną koronę zęba – zarówno pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o leczeniu endodontycznym oraz postępowaniu w przypadku pękniętego zęba, zapraszamy do Frączak Stomatologia. Na wizytę możesz się zapisać, dzwoniąc pod numer +48 798 752 067 lub wypełniając formularz.

Bonding zębów Olsztyn