Dziura w zębie – objawy i sposoby leczenia

Dziura w zębie - objawy i sposoby leczenia

Dziura w zębie to problem, z którym prawie każdy boryka się na jakimś etapie życia. Jakie są jej objawy i na czym polega leczenie?

Skąd się biorą dziury w zębach?

Dziury w zębach to potoczne określenie ubytków. Jakie są przyczyny ich pojawiania się? Najczęściej winę ponoszą bakterie próchnicotwórcze. Jeżeli nie czyścisz zębów regularnie (co najmniej dwa razy dziennie), nie usuwasz gromadzącej się stale na ich powierzchni płytki bakteryjnej. Bakterie odżywiają się cukrem, który dostarczasz im z pokarmem, a w tym procesie produkują kwasy, które niszczą szkliwo zębów. Tak właśnie powstaje próchnica i tworzą się dziury w zębach.

Początkowo próchnica ogranicza się do szkliwa, ale jeśli nie podejmie się leczenia w porę, rozprzestrzenia się na głębsze tkanki zęba

Jakie są najczęstsze objawy dziury w zębie?

Po czym poznać, że w Twoim zębie rozwija się próchnica? Najbardziej znanym objawem jest oczywiście ból zęba. Może on przyjmować różną postać

• spontanicznego samoistnego bólu,
  • bólu podczas gryzienia,
  • bólu pojawiającego się pod wpływem wysokiej lub niskiej temperatury,
  • bólu w reakcji na słodkie pokarmy.

Najczęściej jednak ubytkowi nie towarzyszą dolegliwości bólowe. Dlatego warto też uważnie przyglądać się swoim zębom – o próchnicy świadczyć mogą również takie objawy jak czarne, brązowe lub białe przebarwienia na ich powierzchni, a także widoczne dziury i zagłębienia. Jednak dla niewprawnego oka, wiele ubytków może pozostać niezauważonych, gdyż często obejmują one tkanki głębsze. Dlatego kontrola u dentysty zalecana jest co najmniej raz w roku.

Dziura w zębie – jak ją leczyć?

Nowoczesna stomatologia ma wypracowane skuteczne sposoby leczenia próchnicy. W przypadku małych i średnich ubytków stosuje się standardowe leczenie zachowawcze. Polega ono na tym, że usuwa się tkanki zęba zainfekowane przez próchnicę, a następnie ich ubytek uzupełnia się za pomocą odpowiedniego wypełnienia. Obecnie standardem stały się światłoutwardzalne wypełnienia kompozytowe, które dobrze odtwarzają wygląd naturalnej tkanki zęba.

W przypadku, gdy próchnica jest zaawansowana lub doszło do dużej utraty struktur zęba, zamiast założenia ubytku lekarz może zdecydować się na wstawienie korony protetycznej.

Jeżeli nie zacznie się leczenia odpowiednio wcześnie i pozwoli się próchnicy rozwijać, dojdzie w końcu do tego, że dotrze ona do miazgi – wewnętrznej, unerwionej tkanki zęba. Na tym etapie zwykłe leczenie zachowawcze nie wystarczy, by zaradzić problemowi. Z pomocą przychodzi endodoncja. Leczenie kanałowe polega na usunięciu miazgi z komory zęba i kanałów korzeniowych, a następnie wypełnienie ich ciekłą gutaperką. Taki zabieg jest w wielu przypadkach ostatnią możliwością ratunku przed utratą zęba.

Jak zapobiegać dziurom w zębach?

Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto zadbać o zdrowie jamy ustnej, by nie dopuścić do pojawienia się próchnicy. Kluczowe jest regularne mycie i nitkowanie zębów. Zęby najlepiej myć po każdym posiłku, a jeżeli nie masz takiej możliwości, to przynajmniej dwa razy dziennie, rano i wieczorem. Szczególną uwagę należy poświęcić przestrzeniom międzyzębowym. Są one trudniej dostępne, dlatego najlepiej zrobić użytek z nici dentystycznej lub irygatora.

Znaczenie ma również odpowiednia dieta – oczywiście warto przede wszystkim ograniczyć spożycie cukru. Wreszcie nie powinieneś też zapominać o wizytach kontrolnych w gabinecie stomatologicznym. Są konieczne, żeby na bieżąco kontrolować stan zębów i móc wdrożyć leczenie już przy wystąpieniu pierwszych niepokojących objawów.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o próchnicy i ubytkach zębowych, zapraszamy do Stomatologii Frączak. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 798 752 067 lub wypełniając formularz.